Autoservis PAUR
Pozdeň 108,  273 76 POZDEŇ 

Tel.: +420 606 308 926
Email: autoservispaur@seznam.cz
KONTAKTY
OTEVÍRACÍ DOBA
Pondělí 7:00 - 17:00 
Úterý   7:00 - 17:00 
Středa 7:00 - 15:00 
Čtvrtek 7:00 - 17:00
Pátek 7:00 - 14:00

Jsme plně vybavený autoservis s veškerými službami
pro vašeho čtyřkolového miláčka


AutoservisPAUR


Článek - Jakost, stáří a země původu pneumatik

Jakost, stáří a země původu pneumatik

Víte, jak staré jsou pneumatiky, které používáte? Víte, kdo je vyrobil či jaká je jejich jakost? Připravili jsme pro Vás odpovědi na nejčastější otázky zákazníků.



Stáří pneumatiky:

Stáří pneumatiky vyjadřuje tzv. DOT číslo pneumatiky, které se skládá ze čtyř čísel, z nichž první dvě označují týden, druhé dvě čísla pak rok výroby pneumatiky.

Například: DOT 4409 (44 = týden; 09 = rok výroby)

Výrobci pneumatik uskladňují svoje produkty v tmavých a suchých místnostech, tím si pneumatiky zachovávají dlouhodobou „čerstvost“ a v horizontu 2 let tak prakticky nepodléhají při skladování stárnutí.

Po uvedení pneumatik do provozu (jejich vystavení UV záření), je pak vlastníku vozidla doporučeno, používat pneumatiky do čtyř let od uvedení do provozu. V současné praxi se tedy můžeme setkat s provozem pneumatik, jejichž DOT číslo může obsahovat hodnotu xx03. V uvedeném příkladu se jedná o pneumatiku vyrobenou v roce 2003, jejíž funkční konec by měl při dodržení uvedených podmínek, nastat v roce 2009.

Pneumatiky jsou sezónním zbožím, a proto jejich výroba musí probíhat vždy v dostatečném předstihu tak, aby zboží bylo na pultech obchodníků před vypuknutím hlavní sezóny. Proto jsou zimní pneumatiky vyráběny v letních měsících (naopak letní v zimních měsících) a v předstihu distribuovány na sklady obchodníků.


Země původu:

V dnešní době expanduje většina výrobců pneumatik do zemí, které dokáží nabídnout jak finančně výhodnější pracovní sílu, tak i úlevu na daňovém zatížení provozu firem. Proto se i výrobci prémiových značek začínají soustředit a přesouvat výrobu i do velmi vzdálených koutů světa (např. JAR, Turecko, apod.). Kvalitní výrobci pneumatik však dávají na svoje produkty stejnou garanci, bez ohledu na to, v jaké zemi byla pneumatika vyrobena. Technologie a jakost výroby je sejná – nezáleží na místě, kde výrobní továrna sídlí. Z tohoto důvodu neřeší výrobce při importu zboží do ČR skutečnost, v jaké zemi byla pneumatika vyrobena.

Příklady výrobních linek předních světových výrobců:

  • Michelin – (19 továren) Jižní a Severní Amerika, Asie (Thajsko, Filipíny, Japonsko, Čína), Evropa (Francie, Německo, Itálie, Polsko, Maďarsko) apod.
  • Pirelli – (25 továren) Itálie, Brazílie, Velká Británie, Německo, Turecko, Rumunsko, Argentina, Čína, Egypt, Španělsko, Spojené státy, Venezuela…
  • GoodYear – Lucembursko, Francie, Polsko, Slovinsko, Německo, Holandsko.
  • Barum – Česká republika, Rumunsko.

Námi dodávané pneumatiky jsou vyráběny pro evropský trh a vztahují se na ně všechny garance týkající se deklarovaných jízdních vlastností či reklamačních podmínek bez ohledu na to, z jaké výrobní linky je pneumatika postupována dalšímu prodeji.

Současně je podstatné, aby zákazník vnímal rozdíl mezi kvalitou pneumatiky od renomovaného výrobce, vyrobené např. v Thajsku, a „kvalitou“ pneumatiky „čínské značky“. Pečlivě střežené technologie výroby a složení směsi pneumatik, nelze na rozdíl od vzorku okopírovat. Koupě pneumatiky kvalitní značky, určené pro evropský trh, je pro Vás tedy především zárukou bezpečnosti, bez ohledu na místo, kde sídlí její výrobní továrna.


Jakost pneumatiky:

S termínem jakost pneumatiky se koncový uživatel setkává jen ve velmi omezené podobě. O jakosti pneumatiky se nehovoří proto, že pneumatiky, které jsou poškozeny ve výrobním procesu a u kterých není možné garantovat kvalitu produktu, jsou vyřazeny z prodeje již přímo výrobcem a recyklovány pro další použití.

Rozdělení jakostních tříd pneumatiky:

  • 1A – pneumatiky nejvyšší kvality na které se vztahuje plná cena a plná záruční lhůta. Tyto pneumatiky jsou standardním zbožím na pultech kamenných i internetových obchodů.
  • DA (u Michelinu DADA) – označuje pneumatiku s pohledovou vadou, např. nedolitá část písmen na bočnici pneumatiky či nečistota v běhounu, která nemá vliv na jízdní vlastnosti pneumatiky. Na tyto pneumatiky je poskytována plná záruční lhůta, avšak jsou nabízeny za nižších cenových podmínek. Při prodeji pneumatiky s jakostí DA je prodejcem předem upozorněno na optické vady. V dnešní době se však díky kvalitnější technologii výroby objevují pneumatiky v jakosti DA velice zřídka.
  • 2A – jedná se o pneumatiky s konstrukční vadou, tyto pneumatiky se ve většině případů vrací zpět do výrobního procesu. Pneumatiky v jakosti 2A mohou být v provozu použity pouze pro zemědělské stroje na pěchování půdy apod., a pouze do rychlosti nepřevyšující cca 25 km/hod. S tímto typem pneumatiky se standardní prodejce spíše nesetká, pneumatika nepodléhá záruční lhůtě.
 

Pneumatiky, běžně prodávané kamenným či internetovým prodejcem jsou vždy v jakostní třídě 1A, pokud tomu tak není, je prodejcem předem upozorněno na výjimku v kvalitě produktu. Zákazník se jakosti pneumatik nemusí obávat, výrobci sami dbají na prodej kvalitních produktů s cílem oslovit zákazníka natolik, aby právě jejich značce byla zachována věrnost i pro příští nákup.



Zdroj:  www.pneumatiky.cz 




„Na světě je zavedeno, že spousta hloupých si hraje na chytré. Z chytrých, kterých je na světě nedostatek, jen ti nejchytřejší si hrají na hloupé.“ Jan Werich